CÒRSEGA (IV)
ENSENYAMENT I LLENGUA CORSA
A Còrsega, la planificació educativa i la seva gestió es duen directament des del Ministère d'Éducation Nationale de París amb un sistema escolar fortament centralitzat.
A Còrsega, la planificació educativa i la seva gestió es duen directament des del Ministère d'Éducation Nationale de París amb un sistema escolar fortament centralitzat.
Còrsega no té competències en matèria educativa però a partir d'un estatut de conservació i desenvolupament de la llengua corsa, el govern autonòmic cors ha pogut implantar l'ensenyament de la llengua corsa a l'ensenyament, tant primari com secundari. En general, per a fer tot això han seguit bastant el model català.
Això no obstant, la situació és deficitària a l'actualitat i no sembla que vagi a millorar en un futur proper.
Això no obstant, la situació és deficitària a l'actualitat i no sembla que vagi a millorar en un futur proper.
1- A primària
L'educació bilingüe de "paritat horària" actualment
s’ofereix al 30,60% dels estudiants de primer cicle en 120 centres educatius
(47,24%).
Per assolir la generalització del bilingüisme a les
escoles bressol, el "Quaterni di Bordu" (establert per la CTC el 2010)
va indicar que s'havia d'aplicar un ritme de 10 a 11 per any per al curs
2011-2013 però el nombre d'obertures bilingües va ser molt menor en 2011 i 2012
(0 en Corse-du-Sud al setembre de 2012). Per a la tardor de 2014, només
s'establiran dos llocs.
L'ensenyament de llengües afecta més del 98% dels
alumnes, fins i tot si aquesta xifra és matisada. De fet, només el 53% dels nens
realment tenen tres hores d'ensenyament per setmana a Cors.
Nivell esperat: el 72,2% dels estudiants CM2 estàndard
arriben al nivell A1 i el 76,42% dels estudiants en els fluxos bilingües arriba
al nivell A2.
Recursos humans:
El PRDF havia advocat per un "Pla d'entrenament
excepcional" i va demanar la creació de 28 publicacions.
El 33,9% dels professors estan qualificats.
S'haurien de qualificar 300 professors en kindergarten
(són al voltant de la meitat, sabent que els professors poden passar de kindergarten
a elemental).
Els marges de progrés són, per tant, baixos, fins i tot
si les 35 escoles bressol d'almenys quatre classes (eix prioritari) estan ara
equipades amb un flux bilingüe des de l'inici del curs acadèmic 2012.
2- A secundària
L'educació bilingüe ara afecta el 15% dels estudiants,
però alguns col·legis no tenen aquestes seccions.
El CLC-Estat Conveni d'aplicació de l'FDSR havia establert
un objectiu del 33% dels estudiants en classes bilingües en 2013.
L'ensenyament de la llengua és seguit pel 90% dels
estudiants de sisè grau i el 60% en tots els nivells al setembre de 2013.
Nivell esperat: 82% dels estudiants de tercer curs de
cors A2; amb prou feines superen l'1% per obtenir el nivell B1.
Recursos humans:
Tot i que els professors qualificats poden semblar
nombrosos a la universitat (una mica més de 140 en disciplines no-lingüístiques
i no administratives), pocs es dediquen a l'educació bilingüe.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada